Kandidat i pædagogisk psykologi - ekspert i unge

Min ekspertise er terapi- og samtaleforløb med unge, forældre og pårørende. Derudover også supervisions- og undervisningsopgaver.

Jeg har over 10 års erfaring indenfor dette område med problematikker såsom:

  • Almindelig trivsel blandt unge (kærestesorger, skoleskift, uddannelsesvalg, søvn, osv)

  • Mobning

  • Rusmidler

  • Spiseforstyrrelser

  • Selvskade

  • ADHD og autisme – det neurodivergente spektrum

  • Pårørende til søskende og/eller forældre med fysiske eller psykiske lidelser eller sygdomme

  • Angst

  • Tanker om køn og/eller seksualitet

  • Adoption

  • Tilknytning

  • Religiøse spørgsmål/brud med religiøse fællesskaber

Dertil kommer de unge og forældre, der enten har været på venteliste til en udredning og mangler samtaler og rådgivning eller er blevet diagnosticeret, men man mangler redskaber til at forstå, hvad der ligger i en given diagnose

En rusmiddelproblematik, en spiseforstyrrelse, en mobbehistorie, selvskade, spørgsmål om seksualitet eller køn, at miste en forælder eller at være på autismespektrummet - alting opleves anderledes for en ung end det gør for en voksen og bør altid ses i lyset af et ungeperspektiv

Der er nemlig bestemte ting på spil, når man er ung.

Det er hér, at man feks er særligt optaget af:

  • Hvem man selv er

  • Hvordan har man det med sine forældre

  • Ens venner eller mangel på samme

  • Ens skolegang

  • Ens uddannelsesvalg

  • Ens seksuelle orientering

  • Hvilke og hvor mange rusmidler man bruger

  • Hvordan har man det med sin krop og sit køn

  • Hvordan man dealer med sine udfordringer feks frygt, kærestesorger, e.l. og om det en måde, der er hensigtsmæssig for en selv og ens nærmeste

Hvordan man dealer med sine udfordringer feks frygt, kærestesorger, e.l. og om det en måde, der er hensigtsmæssig for en selv og ens nærmeste

Dertil kommer de oplevelser, som en del unge også ydereligere skal håndtere i form af tab, sorg eller traumer, som feks

  • At have mistet en forælder, søskende eller pårørende

  • At have en fysisk eller psykisk lidelse eller at være pårørende til en, der har det

  • At have gået igennem et sygdomsforløb eller være tæt på nogen, der har

  • At gennemgå et udredningsforløb og/eller få en diagnose

  • At have en adoptionshistorie

  • At være udsat for overgreb, mobning eller lignende

DET NARRATIVE PERSPEKTIV

I det narrative ligger der det, at man i terapien har fokus på de fortællinger og historier, som vi som mennesker har om os selv. Nogle af disse kan nemlig være med til at fastholde os i en bestemt måde at tænke og handle på, hvilket kan gør det være svært at komme videre.

Hovedtanken bag terapi og samtaler hos mig er derfor, at jeg igennem samtaler undersøger dine/jeres historier på en nysgerrig og respektfuld måde for på den måde at kunne finde frem til an historier eller mere nuancerede fortællinger om en selv.

På den måde kan opstå nye forståelser og tanker om sig selv på og derfor også nye måder at gøre ting på.

Jeg har i de senere år også har hentet inspiration fra den psykodynamiske tilgang, emotionsfokuseret terapi, et fokus på nervesystemet samt sanserne, ACT samt øvelser, som involverer kroppen såsom mindfulnessøvelser.

Privat

Jeg er 41 år, bosat i København og har to drenge på hh 15 og 13, hvoraf den ene er neurodivergent og altså på autismespektrummet

Jeg er derfor personligt bekendt med rollen som pårørende samt forældre indenfor det psykiatriske felt. I samarbejdet med både unge og forældre oplever jeg det som værende et stort plus i en verden, hvor man ofte kan opleve, at det kan være svært for andre at sætte sig ind i, hvad det vil sige at have en diagnose eller som forældre til et barn med en diagnose

Derudover har jeg selv igennem de sidste 10 år løbende modtaget supervision samt egenterapi