Lea Wellejus

Terapi, supervision og undervisning

Er du ung og har det svært? Eller er du søskende eller har forældre, der har fysisk og/eller psykiske lidelser eller sygdom? Eller er du selv forældre og ved ikke, hvordan du skal støtte dit barn bedst? Eller fagperson, som ønsker supervision eller undervisning?

Terapi og samtaler:

Vi vil alle sammen gerne vil have det godt, og vi bruger alle sammen forskellige strategier for at forsøge at nå dertil. Det er uanset, hvem vi er, og hvad vi kæmper med.

Jeg tilbyder terapi og samtaler for unge, der har det svært samt forældre, der mangler perspektiver, støtte og rådgivning ift, hvad man kan gøre, når ens barn, ikke trives.

Derfor er mit udgangspunktet for et samtaleforløb, at man har gjort, hvad man kunne både som ung og forældre, men at der stadig er noget, der ikke lykkedes, eller man er ked af det over, har det svært med eller ville ønske var anderledes.

Er du ung?

Hvis du er ung kan det være, at du har svært ved at finde ud af, hvorfor du har det dårligt. Eller tænker, at ‘så slemt er det jo ikke…’, eller at du kan have det svært over noget, som du synes, at du burde kunne finde ud af.

Det kan også være, at du kæmper med noget helt konkret, som du gerne ville have var var på en anden måde. F.eks. at du skader sig selv. Eller er bange eller angst for f.eks. at gå i skole, i butikker eller i et rum, hvor der er mange mennesker. Det kan også være, at du er ked af det over noget. Måske du har mistet nogen eller noget. Måske er det svært at spise. Måske har du fået en diagnose, som du ikke ved, hvad du skal gøre ved eller har det svært med at have fået. Uanset hvad, du kæmper med, så taler vi om det, som fylder for dig. Det gør vi, så det kan blive nemmere at være dig og gøre de ting, som du gerne vil; få mere ro og plads i hovedet til andre tanker og følelser og for at finde ud af, hvorfor du har det sådan. På den måde kan samtaler hjælpe dig til at lære dig selv bedre at kende og forstå, hvorfor du gør, som du gør - og sammen også finde ud af, hvad du kunne gøre på anden måde.

Er du forælder?

Når ens barn ikke har det godt, så slider det på én. Uanset om man er soloforælder, fraskilt eller i et parforhold. 

Som soloforælder står man alene med at finde ud af, hvad man skal gøre, og hvordan man kan håndtere det bedst, når ens barn ikke trives. Er man flere forældre, har man omvendt ofte forskellige måder at anskue både problemet og løsningsmodellerne på, og også forskellige reaktioner på, at ens barn er i mistrivsel. Uanset hvad er det vanskeligt at have et barn, som ikke har det godt, og ensomheden i ens forældrerolle kan vokse i takt med, at problemerne måske gør det samme.

Måske kan det være, at man er uenige med den anden forælder, barnet eller skolen om, hvad der skal gøres. Det kan også være, hvorvidt ens barn skal udredes eller, at ens barn har fået en diagnose, som har efterladt den enkelte med forskellige mængder af sorg, lettelse og frustrationer, som man har brug for at tale om.

Det kan også være, at man ønsker at forstå sig selv og sine reaktioner som forældre bedre. Eller blive klogere på, hvad det vil sige at have et barn, som er neurodivergent altså indenfor autisme-add-adhd-mm området, et barn, der er angst, i tvivl om sin kønsidentitet, eller et barn, der kæmper med spisning, rusmidler eller selvskade, og hvordan man støtter bedst. 


Hvis du kan genkende dig selv eller jer som forældre i nogle af disse beskrivelser, så vil forældrerådgivning hos mig være et sted, hvor du/I ville kunne få hjælp, støtte og rådgivning. 


Hvad spørger jeg f.eks. om i et samtaleforløb?

I et samtaleforløb kigger jeg f.eks.på:

  • Hvad er det, der fylder lige nu i dit/jeres liv?

  • Hvor længe har det været sådan?

  • Hvad er det, der gør noget vigtigt for dig/jer?

  • Hvad har du gjort for at nå dertil, hvor du er?

  • Hvilke metoder eller strategier har du brugt for at nå dertil?

  • Hvad var/er din intention eller ønske bag ved disse strategier eller metoder?

  • Hvad er effekten af dem?

  • Hvilke strategier er du glad for?

  • Hvilke ville du ønske var anderledes?

  • Hvilke omkostninger/hvilke fordele har netop disse strategier for dig?

Min erfaring og håb er, at man ved den narrative tilgang, som jeg bruger, føler sig taget imod på en respektfuld og tryg måde, da mit udgangspunkt altid vil være, at man har gjort og gør sit bedste for at leve et liv, der er godt og meningsfuldt - men at man kan føle sig faret vild, modløs eller føler sig låst fast i sine måder at gøre tingene på uden at vide hvad man skal gøre for at komme fri.

Derfor er et terapilokale som et træningslokale, hvor vi sammen bliver kloge på, hvad der er på spil, som feks gør, at noget er svært og stedet, og hvor processen for forandringen starter.

Klippekort:

Jeg tilbyder klippekortsordning for både enkeltterapi og forældrerådgivning, som man kan læse mere om under ‘Praktisk’

Supervision

Er I et team, der mangler perspektiver på de problematikker, som I står med? Oplever I, at I bliver ved at kæmpe med de samme konflikter eller problemer? Er jeres arbejde psykisk og mentalt krævnede, men rummer minimal mulighed for at komme af med disse tanker eller få nye perspektiver på? Så kan jeg tilbyde enten enkeltsessioner med supervision eller forløb. Det kan være f.eks. som ansatte på et bosted, en mindre virksomhed, som arbejder med psykologiske-pædagogiske problemstillinger eller lærere og undervisere på div uddannelsesinstitutioner.

Kontakt mig gerne for yderligere spørgsmål samt referencer.

Undervisning

Jeg tilbyder oplæg og undervisning af både fagpersoner samt til div.private og frivillige organisationer.

Eksempler på undervisningsdage eller oplæg jeg har afholdt:

Ung i dag - hvad vil det sige?’

‘Den svære samtale - hvordan taler man med unge, om det, der er svært?’

‘Mobning - in og eksklusion blandt unge’

‘Spiseforstyrrelser og selvskade - hvad er det, og hvad skal man være opmærksom på?’

‘Følelser og følelsesregulering’‘ADHD og autisme - hvem, hvad, hvor, hvordan?’

‘Neurodivergens, LGBT+, autisme, kærlighed, sanser og seksualitet’'

‘ADHD og autisme - og biologiske piger’

‘Alkohol, stoffer og rusmidler - forbrug, misbrug, ung og opvækst’

‘Angst og depression’

‘Frivillighed og frivilligt arbejde’

Kontakt mig gerne for at høre nærmere også om de behov, som I måtte have omkring undervisning eller et skræddersyet oplæg